Telefonintervju Tips - Frågor att vara förberedd på - Uniflex
Registrera CV

Tips för en lyckad telefonintervju!

En telefonintervju används ofta i ett första läge för att få reda på mer om dig innan ett första urval. Intervjuerna kan se ganska olika ut och kan vara allt från en kvart till uppåt en timme. Betrakta telefonintervjun som en vanlig jobbintervju och förbered dig gärna lika noga som om du skulle ha träffat arbetsgivaren på plats.

Skulle du överraskas av samtalet och ni inte hade bokat in någon tid, ska du inte dra dig för att be att få ringa tillbaka senare. Det är bättre än att du sitter och oroar dig för att samtalet ska brytas eller att du störs av oljud i omgivningen.

 

Tips för bokad telefonintervju

Förbered dig. Det förväntas att du tagit till dig den information som finns på företagets hemsida. Tips: Läs på om företagets värderingar.

Var redo. Ha din ansökan och jobbannonsen framför dig. Tips: Tänk igenom vilka argument du har och varför just du passar för jobbet.

Tempo. Tänk på att ta det lugnt och prata långsamt och så att personen du talar med i telefonen hör och förstår dig.

Personlig eller proffsig. Ställ inga personliga frågor utan håll dig till sakliga frågor om tjänsten. Tips: Om du inte har några frågor så är det bättre att avsluta samtalet än att krysta fram frågor som inte leder någonstans.

Lokalen. Tänk på att det ska vara ett positivt och lugnt samtal och att ni båda får svar på det ni undrar om varandra. Tips: Tänk på att sitta på ett ställe där du inte blir störd och att inte stå på tunnelbanan eller på fiket då du lätt blir ofokuserad.

Nästa steg. Fråga gärna om vad nästa steg kommer att vara och om du kan komplettera med något som saknas.

Se här vad vi har för lediga jobb just nu!