Uniflex reder ut vanliga semesterfrågor - Uniflex
Logga in / Skapa konto

Uniflex reder ut vanliga semesterfrågor

Solen skiner och idag visar termometern 25grader på många platser i Sverige. Sommarkänslorna börjar infinna sig och semestertider närmar sig. Semesterlagen kan vara komplex att läsa sig in på och om inte din arbetsgivare är tydlig vad som gäller så kan frågorna bli många. Vi på Uniflex vill vara behjälpliga och svarar på fem vanliga frågor om semesterlagen. Har du fler frågor, skriv en kommentar i kommentarsfältet så skall vi räta ut eventuella frågetecken. Hur lång semester har jag laglig rätt att ta få? Enligt semesterlagen har du rätt till 25 dagars semester. Om anställningen börjar efter den 31 augusti så har du rätt att ta ut 5 dagars semester. Huvudregeln är att semesteråret löper från den 1april till den 31 mars. Får jag som arbetstagare betald semester direkt? Första året kallas intjänandeår. Du har då fortfarande rätt att ta ut 25 dagar, men dessa är då obetalda dagar. Den semester som tjänas in under semesteråret, får tas ut med semesterlön följande år. Vissa arbetsgivare tillämpar förskottsemester och att betald semester utgår från dag 1 av anställningen. Denna information bör du tillhandahålla från din arbetsgivare vid anställningstillfället. Måste jag ta ut semester? Förutsatt att du har intjänade och betalda semesterdagar att ta ut, så måste du ta ut minst 20 dagars semesterdagar under året. Du har rätt att spara de resterande fem dagarna. Om du däremot inte har några intjänande semesterdagar kan inte din arbetsgivare tvinga dig att vara ledig. Har jag rätt att bestämma hur jag tar ut semestern i sommar? Du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester under huvudsemestern (juni-juli). Du ansöker själv vilka veckor du önskar men det är slutligen arbetsgivaren som förlägger semestern om ni inte är överens om samma datum. Du har rätt att få besked senast två månader innan din semester börjar. Jag blev sjuk under min andra vecka under semestern, ska jag meddela min arbetsgivare detta? Om du blir sjuk eller behöver ta ut VAB har du rätt att avstå från semesterdagarna och din arbetsgivare skall betala sjuklön istället. Du måste meddela din arbetsgivare under insjuknandet. Om du är sjuk mer än sju dagar krävs det även ett sjukintyg.